I Port Royal tager spillerne rollen som handlende i Det Caribiske Hav, hvor de forsøger at samle rigdom og indflydelse. Men pas på – sætter du dine mål for højt, risikerer du at miste alt på din tur. Spillet, som vandt den østrigske Spildesignkonkurrence under titlen Händler der Karibik, bruger en kortbaseret mekanik, hvor hver kort har både en møntværdi og forskellige funktioner, som spillerne kan bruge til at bygge deres handelsimperium.
Hver tur starter med, at spilleren trækker kort ét ad gangen og placerer dem i "havnen". Kortene viser forskellige elementer, som spillerne kan bruge: skibe, personer, ekspeditioner og skatteforhøjelser. Spilleren kan vælge at stoppe med at trække kort når som helst, men trækker man to skibe af samme type, mister man alle kortene i havnen. Hvis spilleren stopper i tide, kan de bruge 1-3 kort afhængigt af antallet af skibe i havnen. Skibene kan plyndres for mønter, mens personer kan ansættes ved at betale den angivne møntværdi, og ekspeditioner kan opfyldes for ekstra point.
Andre spillere kan også få kort ved at betale en mønt til den aktive spiller. Målet er at samle mindst tolv indflydelsespunkter gennem personer og ekspeditioner for at udløse spillets afslutning. Når alle spillere har haft lige mange ture, vinder spilleren med flest indflydelsespunkter.
Nøglefunktioner:
- Press-your-luck mekanik: Træk kort indtil du føler dig heldig nok til at stoppe og sikre dig værdifulde kort – men pas på ikke at trække for meget!
- Flere strategiske muligheder: Brug personer, plyndring af skibe og opfyldelse af ekspeditioner for at optimere din indflydelse og rigdom.
- Interaktivt spil med konstant handel: Andre spillere kan betale for at få adgang til kort, hvilket gør hver tur strategisk og engagerende for alle.
- Vind ved indflydelse: Først til tolv indflydelsespunkter udløser spilafslutningen, men alle får mulighed for at udligne, så slutningen altid er spændende.