Cards Against Humanity UK Edition
Værd at vide
antal spillere | 4 - 6+ spillere |
sprog | Engelsk |
alder | 18+ |
spilletid | Op til 30 minutter |
Se resten af serien her
Hvem kan danne den sjoveste sætning?
Cards Against Humanity er et simpelt men grænseoverskridende og underholdene selskabsspil for dig dine venner. Hver runde stiller en spiller et spørgsmål fra et af de sorte kort - og alle de andre skal så vælge et passende (eller upassende!) svar fra deres hvide kort. Den med det sjoveste svar vinder runden. Efter hver runde er det en ny spillers tur til at trække et sort kort - og vælge det mest morsomme svar. Nogle sorte kort kræver 2 hvide kort som svar. Husk at rækkefølgen er vigtig. Brug evt. papirklips til at sikre at rækkefølgen holdes. Sidder du med mere end et oplagt svar fra du mulighed for at gamble og satse et af dine Awesome points og indgive 2 svar den runde. Du har dermed dobbelt chance for at vinde - men hvis ingen af dine svar bliver valgt som sjovest får rundens vinder dit Awesome point.
Remix og forny
Cards Against Humanity er et fleksibelt spil. Sammen med reglerne følger en række forslag til at ændre spiloplevelsen - ligefra at afslutte hvert spil med et Haiku-digt til at God is dead hvor I spiller kun med de hvide svar-kort. Mulighederne er uendelige - og kombinationerne åbner op for mange sjove, pinlige, forrykte og grænseoverskridende svar. Selvom spillet ikke er på dansk kan de fleste roligt købe det. Både regler og kort er på engelsk men rimeligt letforståelige (ellers er Google Translate altid villig til at hjælpe).
Se video om spillet
Herunder kan du se en kort video, der fint præsenterer spillet:
Historien bag Cards Against Humanity
Spillet er oprindeligt opfundet til en nytårsfest af otte tidligere high school venner. Første udgave kaldte de Cardenfreude og indeholdt kun udsagnskortene. Svarerne skulle deltagerne selv finde på. Ofte som abstrakte, morsomme og grænseoverskridende svar. Efterfølgende blev konceptet videreudviklet til Cards Against Humanity og lanceret på Kickstarter i december 2010. De nåede deres mål på 4.000 $ på kun to uger og samlede totalt over 15.000 $ inden kampagnen sluttede. Det medførte at de kunne udvikle ekstra kort til grundspillet og lagde fundamentet til de mange efterfølgende udvidelser. Se alle Cards Against Humanity udvidelserne lige her.
Utraditionel markedsføring
Siden lanceringen i maj 2011 har efterspørgslen efter Cards Against Humanity været massiv. Spillet var oprindeligt kun til slag på Amazon og lå allerede efter første måned nr. 1 i kategorien spil. Folkene bag spillet har også flere gange gjort sig bemærkede med kreative markedsføringstiltag. I 2013 lavede de et Black Friday Anti Sale hvor de på Black Friday hævede prisen på spillet med 5$. På trods at den hævede pris solgte spillet stadigvæk rigtigt godt. Året efter fjernede de helt spillet fra online salg og solgte i stedet Bullshit-boxen - en æske med steriliseret tyre-lort. De solgte over 30.000 boxe! I 2016 live-streamede de en gravemaskine, der ville fortsætte med at grave så længe Cards Against Humanity modtog donationer. Hullet blev efterfølgende dækket til igen. Kampagnen indsamlede 100.573$.
Spillet indeholder:
- 90 sorte spørgsmålkort
- 460 hvide svarkort
- 1 sort æske
- 1 sæt meget underholdende spilleregler