Codenames Duet
I Codenames Duet skal I gætte navnene på de agenter, der er i marken for jer.
I denne udgave, af det geniale spion-spil, er der ikke længere to hold, som konkurrerer mod hinanden, men ét fælles hold! Der skal altså teamwork til, hvis I vil klare missionen. Det er dermed også en fordel, hvis I kan sætte jer ind i hinandens tankegang og måde at give ledetråde på.
Kortene, med agenternes dæknavne, skal lægges med ordsiden op i fem rækker af fem kort. Altså skal i alt 25 kort placeres på bordet. Nu skal der sættes et nøglekort i kortholderen, så du kan få overblik over dine agenter. På kortet i holderen er 9 af de 25 felter farvet grønne. De grønne felter repræsenterer dine agenter ude i marken, hvilket vil sige på bordet, hvor de 25 ordkort ligger. Ét felt er farvet sort - dette er snigmorderen! Dette felt må din medspiller ikke komme til at gætte, da spillet da er slut, og I har tabt.
Man giver ledetråde til agenternes navne ved at sige et ord og dernæst et tal. Ordet kan være en association til de ord, som står på på de kort, som skal gættes. Tallet skal nævne antallet af kort det ord, du netop har sagt, dækker over. Hvis ledetråden f.eks. passer på tre agenters dæknavne, skal du sige dit ord og derefter tallet tre. Gætter din medspiller dog kun et eller to af kortene, kan I jo have den gamle ledetråd i tankerne i kommende runder!
Der skal i alt findes 15 agenter, for at vinde spillet. Disse skal naturligvis findes uden at forstyre snigmorderen undervejs. Derudover skal I passe på med at være for hurtige til at gætte - for forstyrer I for mange almindelige mennesker, vil jeres mission blive opdaget, og så har I også tabt spillet.
Kan I komme med nogle gode ledetråde og finde alle agenterne uden at afsløre jeres mission?
Spillet indeholder:
- Kortholder
- Ordkort
- Nøglekort
- Danske spilleregler