Eksempel på brug i klassen:
- Sorter cirka 10-15 kort til hver gruppe af 2 personer - gerne lidt fra hver kategori.
- Hav et ekstra sæt kort til de første, der er færdige, så alle får tid og ro til at dykke ned i spillet.
- Del klassen op i grupper af 2 personer. Hvis antallet er ulige, laves en gruppe på 3, hvor de stiller spørgsmål til personen til venstre.
- Når en gruppe er færdige, får de den ekstra bunke kort og afleverer deres brugte kort, som de næste, der er færdige, kan få. På den måde kan spillet fortsætte, så længe du ønsker det.
- Giv bunkerne et nummer, så du som lærer ved, hvilke bunker de har spillet med, når I spiller igen en anden gang.
- Tag en snak med eleverne om udbyttet efterfølgende for at øve dem i at tale om sig selv i plenum.
Spilleregler med Elev A og Elev B:
- Den, der har fødselsdag næste gang, starter med at læse et spørgsmål op (A).
- B svarer, hvad denne tror, A vil svare på spørgsmålet.
- Hvis A mener, at B var tæt nok på det svar, A selv ville give, vinder B kortet. A giver kortet til B. Hvis ikke, lægges kortet i en neutral bunke.
- Nu er det B's tur til at læse et spørgsmål op til A.
Spillet fortsætter, indtil alle kort er spillet. Vinderen er den, der har flest kort til sidst. Eftersom kortene gives ud fra personlig vurdering, lærer de også at være fair. Spillet handler ikke kun om at vinde, men også om at få gode grin og lære mere om sig selv og hinanden.
Højdepunkter:
- Styrker kommunikation og empati blandt børn.
- Fremmer selvværd og personlig udvikling.
- Produceret som en Svanemærket Tryksag i Danmark.
- Fleksible regler, der kan tilpasses forskellige klassesituationer.
- Perfekt til elever fra 9 år og opefter.