Mysterium
Værd at vide
antal spillere | 2 - 6+ spillere |
sprog | Dansk |
alder | 10+ |
spilletid | Op til 60 minutter |
Hjælp spøgelset med at finde fred
Vi er i 1920erne, da Mr. MacDowell, en begavet astrolog, straks opdager et overnaturligt væsen ved ankomsten sit nye hus i Skotland. Han samler de mest fremtrædende medier til en ekstraordinær seance på selveste halloween aften. De har syv timer til at kontakte spøgelset og efterforske eventuelle spor, der kan løse det gamle mysterium. Spøgelset kan ikke tale og det har hukommelsestab, så kommunikerer med medierne gennem syner, som er repræsenteret i spillet ved illustrerede kort. Medierne skal afkode billederne for at hjælpe spøgelset til at huske, hvordan han blev myrdet: Hvem udførte forbrydelsen? Hvor fandt det sted? Hvad var mordvåbenet? Jo mere medierne samarbejder og gætter rigtigt, jo lettere er det at fange den rigtige skyldige.
Sådan spilles Mysterium
En spiller tager rollen som spøgelse, mens alle andre er medier. For at opklare forbrydelsen og løse mysteriet skal spøgelset først huske (ved hjælp af medier) alle de mistænkte til stede om natten for mordet. En række mistænkte, placering og mordvåben placeres på bordet i form af kort, og spøgelset tildeler tilfældigt en af hver af disse til et medium. Hver time (dvs. runde i spillet), vender spøgelset et eller flere synskort med billedsiden op til hver enkelt medie. Disse synskort viser drømmeagtige billeder til medierne, og hvert mediet skal først udlede hvilke mistænkte, der svarer til synskortet de har modtaget. Når spøgelset har afleveret kort til det sidste medie, vendes timeglasset og medierne skal de næste to minutter placeret deres token på en mistænkt. De kan også placere clairvoyancepoletter på gæt fra andre medier til at vise, om de er enige eller uenige med disse gæt. Efter tiden løber ud, afslører spøgelset til hvert medium om gættet var korrekte eller ej. Medier, der gættede rigtigt, fortsætter med at gætte placeringen af forbrydelse og derefter mordvåben, mens dem, der ikke gættede rigtigt beholder deres synskort og modtager nye næste time om den samme mistænkte. Når et medie har gættet den rigtige mistænkte, placering og våben, flytter de deres token til epilogbrættet og modtage ét clairvoyancepoint for hver time tilbage på uret. De kan stadig bruge deres resterende clairvoyancetokens til at score ekstra point. Hvis et eller flere medier ikke lykkes med at identificere rette mistænkte, placering og våben inden udgangen af den syvende time, har spøgelset fejlet og mysteriet forbliver uløst. Men hvis de alle lykkedes, så har spøgelset genvundet nok af sin hukommelse til at identificere den skyldige. Medierne grupper derefter deres mistænkte, mordsted og våben på bordet og placere et nummer ved hver gruppe. Spøgelset vælger så en gruppe, placerer det matchende nummer på forbryderen med forsiden nedad og tager tre synskort - et for den mistænkte, et for lokationen, og et for våbenet - og blander disse kort. Spillere, der har opnået få clairvoyancepoint vender et tilfældigt synskortkort og stemmer så hemmeligt om hvilken mistænkt de tror er skyldig; spillere med flere point vender et ekstra synskort og stemmer så og til sidste vender dem med flest point det sidste kort og stemmer. Hvis et flertal af de medierne har identificeret den rette mistænkte er morderen er blevet identificeret og spøgelset kan nu hvile fredeligt. Hvis ikke, ja, så vil du måske prøve igen?