Simsala Hopp
Værd at vide
sprog | Dansk |
antal spillere | 2 |
spilletid | Op til 30 minutter |
alder | 5+ |
Kan du trylle frøer om til kaniner?
Knogleborg slot har et problem med, at der hopper for mange slimede frøer rundt på slottet. Frøplagen er så stor, at troldmænd hvert år inviteres til Knogleborg slottet for at dyste i at forvandle frøer til kaniner. Slottet danner derfor hvert år rammen for turneringen Simsala Hopp, hvor der skal forvandles frøer til kaniner. Turneringen har navn efter trylleformularen Simsala Hopp, som egentligt er en nem trylleremse for en troldmand, men hvis troldmanden taber koncentrationen, så forvandles frøerne til sorte katte og den slags har det med at bringe uheld. Simsala Hopp vandt i årets børnespil 2013 hos Guldbrikken, fordi spillet udfordrer både barnets motorik og hukommelse, når de forvandler frøer til kaniner ved at slå med tryllestaven nedefra og op på slottets 2. etage. Det er meningen, at slaget kun skal vende de brikker, som har den samme farve som barnets troldmand. Når en frø forvandles til en anden farve end sin egen troldmand hjælper man nemlig sine modstandere og hvis frøen bliver til en kat, så får man minuspoint. Disse farer gør, at børnene holder intenst øje med brikkerne, når de danser rundt på slottet, så de kan spotte, hvilke frøer, der kan forvandles til deres kaniner. På den måde, så bliver den kedelige ventetid for barnet erstattet med den velkendte spænding fra vendespil.
Spillet indeholder:
1 slot
1 tryllestav
1 timeglas + holder
4 flagermus (pointtællere)
4 troldmandskort
8 pokaler
15 brikker med frøer, kaniner og katte på
1 sæt danske spilleregler